سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریفترین دانش، آن است که در اعضا و جوارح تو پدیدار شود . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :0
کل بازدید :18555
تعداد کل یاداشته ها : 10
103/1/9
10:34 ع



معرفی هشت آزمایش مهم و ضروری برای زنان



به گزارش «بهداشت نیوز» غربالگری سرطان دهانه رحم همانند تست پاپ اسمیر است و مشابه بررسی ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV انجام می گیرد.
بهتر است زنان 21 تا 65 ساله هر سه سال یک بار و زنان 30 تا 65 ساله هر پنج سال یک بار این تست را همراه با تست پاپ اسمیر انجام دهند.
در این دو نوع تست، به دنبال سلول های تغییر یافته هستند و ممکن است برای بررسی های بیشتر نیاز به آزمایش های دیگری مانند بیوپسی باشد. با کمک این آزمایشات می توان سرطان رحم را در مراحل اولیه شناسایی و با آن مقابله کرد.

آزمایش غربالگری سرطان کولورکتال
این آزمایش به صورت کولونوسکوپی انجام می گیرد و پیشنهاد می شود بزرگسالان بین سنین 50 تا 75 سال آن را انجام دهند. برای افراد 76 تا 85 ساله این پزشک است که تصمیم می گیرد نیاز به این نوع غربالگری وجود دارد یا خیر. در هر حال با فرض طبیعی بودن وضعیت فرد، این آزمایش باید هر 10 سال یک بار تکرار گردد.
ماموگرافی روش کاملی نیست، اما در حال حاضر موثرترین روش برای تشخیص سرطان سینه است.اگر تشخیص این بیماری زودهنگام باشد، می توان سرعت گسترش آن را کاهش داد
کولونوسکوپی یک روش مهم جهت تشخیص سرطان روده بزرگ است. همچنین می توان از این طریق ضایعاتی مانند پولیپ روده را که ممکن است بعدها به سرطان تبدیل شوند، شناسایی کرد.
متأسفانه اغلب بانوان این موضوع را جدی نمی گیرند، در حالی که سرطان روده ی بزرگ یکی از سه سرطان شایع در بین زنان دنیاست. اگر در خانواده و اقوام تان سابقه ی ابتلا به این بیماری وجود دارد، نیاز است پیش از سن 50 سالگی و بیش از یک بار در هر ده سال تست غربالگری سرطان کولورکتال را انجام دهید.

آزمایش غربالگری سرطان سینه
این آزمایش با روش ماموگرافی انجام می شود و توصیه شده است زنان بین 50 تا 74 سال و 40 تا 49 سال و مهم تر از آن زنان بالای 75 سال با پزشک در مورد انجام ماموگرافی صحبت کنند.
اگر فرد در معرض خطر متوسط است، بهتر است هر سال یک بار این آزمون را انجام دهد. اگر سابقه ی خانوادگی ابتلا به سرطان سینه و یا سرطان تخمدان را دارید، احتمالا پزشک توصیه می کند به طور مکرر غربالگری سرطان سینه را انجام دهید.
ماموگرافی روش کاملی نیست، اما در حال حاضر موثرترین روش برای تشخیص سرطان سینه است.اگر تشخیص این بیماری زودهنگام باشد، می توان سرعت گسترش آن را کاهش داد.

آزمایش فشار خون
این آزمایش به صورت اندازه گیری سرعت جریان خون در رگ های بازو انجام می شود و بزرگسالان بالای 18 سال باید به آن توجه کنند. به طور معمول انجام دادن یک بار در سال این تست کافی است. این موضوع بدان جهت اهمیت دارد که بیماری قلبی به یک قاتل در بین جوامع مخصوصا جامعه ی زنان تبدیل شده است و فشار خون بالا یک عامل خطر مهم آن می باشد.
برنامه غذایی سالم، ورزش و در مواردی مصرف دارو به تعدیل فشار خون کمک می کند. این نکته بسیار مهم است که با کمک روش های موثر از افزایش فشار خون که در نهایت منجر به بیماری قلبی، سکته ی مغزی و زوال شناختی خواهد شد جلوگیری نماییم.

آزمایش چربی خون
در این آزمایش، سه نوع چربی خون شامل کلسترول خوب (HDL)، کلسترول بد(LDL) و تری گلیسیرید بررسی می شوند. سطح تری گلیسرید بیشتر تحت تأثیر آن چیزی است که به تازگی خورده اید. به همین دلیل آزمایش چربی خون به طور ناشتا (12 ساعت چیزی نخورید) انجام می شود.
زنان 45 سال به بالا که در معرض خطر زیاد بیماری های قلبی قرار دارند و زنان 20 تا 45 سال که در معرض خطر بیش از حد هستند، باید این آزمون را انجام دهند. اگر فردی سالم هستید، هر یک سال یک بار این تست را انجام بدهید.
کلسترول خون بالا با بیماری های قلبی، حمله ی قلبی و سکته ی مغزی در ارتباط است. به همین دلیل تنظیم یک برنامه ی زندگی سالم از شما مراقبت خواهد کرد.
ورزش، تغذیه ی مناسب و داشتن وزن ایده ال به خصوص در زمان یائسگی بسیار حائز اهمیت است، زیرا هورمون استروژن کلسترول خوب را افزایش می دهد، اما در دوران یائسگی به دلیل کاهش این هورمون جنسی، فرد در معرض خطر بالاتری قرار دارد.

آزمایش قند خون

برای بررسی دیابت نوع دو و یا پیش دیابت، انجام تست میزان قند خون یا ادرار معمول است. زنان دارای اضافه وزن و چاق 40 تا 70 ساله باید هر سال این تست را انجام دهند.
دیابت نوع دو یکی از بزرگ ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی می باشد. همچنین دیابت ممکن است منجر به افسردگی و اختلالات غذا خوردن که در بین زنان شایع ترند، شود.

آزمایش غربالگری پوکی استخوان
آزمایش بررسی تراکم استخوان بر روی زنان 65 سال به بالا انجام می گیرد.
اگر شما از افراد در معرض خطر نیستید، هر ده سال یک بار انجام این آزمایش کافی است، اما زنان دارای سابقه ی خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان و یا شکستگی های قبلی استخوان، باید هر سال این آزمایش را انجام دهند.

آزمایش غربالگری افسردگی
توصیه می شود تمامی افراد بزرگسال با یک روانپزشک یا روانشناس در مورد سلامت روان خود صحبت کنند. بهتر است این کار هر از چند گاهی انجام شود. متأسفانه اغلب افراد زمانی متوجه افسردگی خود می شوند که علائمی شدید در آن ها بروز می یابد.
افسردگی در زنان دو برابر مردان است و می تواند به راحتی زندگی آنان را تحت الشعاع قرار دهد. تنها نباید به فکر سلامت جسم بود، بلکه سلامت روان هر فرد هم مهم است.
منبع: افق تازه

آزمایش مهم و ضروری برای زنان